beweging

Beweging creëren

De afgelopen maanden ben ik veel aan het werk in organisaties die vergelijkbare vragen hebben. Vragen over gewenste beweging:

  • Hoe krijg ik innovatie in onze organisatie?
  • Op welke wijze maak ik mijn organisatie meer toekomstgericht?
  • Hoe zorg ik voor meer werk/leervermogen in de organisatie?

Bij collega’s hoor ik vergelijkbare vragen. Kennelijk is dit een algemeen gevoel van organisaties dat er beweging gewenst is. Een van de meest moeilijke zaken om te creëren omdat juist dit een onbeheersbaar proces is. Vraag me om een leertraject of een blauwdruk en ik kan tot op de week nauwkeurig vertellen wanneer de uitkomst verwacht wordt. Maar bij beweging en innovatie is er wat anders aan de hand. Dit is een proces waarvan de uitkomst niet helder is, wat gaat over mensen en ingeslepen gewoontes en patronen.

Patronen

Als breinkundige weet ik dat ingesleten patronen in ons brein zo automatisch zijn dat we niet eens doorhebben dat we soms zelf vernieuwing tegenhouden. Een mooie metafoor daarover staat in het boek: ‘doorbreek de cirkel’, van Arend Ardon. Hij start zijn boek met het voorbeeld van een slipcursus. Het schijnt zo te zijn dat je dan vooral niet moet remmen. Maar remmen in een van die automatismes die we doen zonder dat we ons daarvan bewust zijn. Bij de start werd hem uitgelegd dat de rode lamp voor op de auto zou gaan branden als hij toch zou remmen. Ook al leek dit onzin: ‘je weet toch immers zelf wel dat je remt’, bleek de rode lamp geen overbodige luxe. Regelmatig brandde de lamp vanwege onbewust remmen.

De parallel met organisaties lijkt helder: ‘hoe vaak trappen we op de rem en stoppen we de innovatie, het leren, de beweging’? Omdat het niet de ‘goede’ kant op lijkt te gaan of omdat het resultaat niet helder is?

Hoe creëer je de beweging dan wel in de organisatie?

Inhoud niet beschikbaar.
Accepteer cookiesdoor op Accepteren in de banner te klikken

In het filmpje van de dansende man in het gras zie je dat het niet gaat om iemand die begint maar vooral om de volgers. Beweging creëer je dus door er voor te zorgen dat je volgbaar bent.

Tips

De volgende tips kunnen je daar bij helpen, in willekeurige volgorde:

  • Deel de successen met iedereen in de organisatie.
  • Laat mensen meedoen omdat ze willen.
  • Begin met kleine initiatieven en laat groeien wat goed gaat. Besteed geen aandacht aan wat niet lukt.
  • Meedoen betekent positief en waarderend meedoen.
  • Creëer rode lampen in de organisatie. Feedback die automatismes blootlegt die de beweging belemmeren.

De kracht van het creëren van beweging  zit hem in de start. Niet beginnen helpt in ieder geval niet. Dus begin met dansen en waardeer je volgers. Veel succes.